Pensioencommunicatie
Duidelijke taal, zodat iedereen snapt waar het over gaatBegrip van de materie, zorgt voor de waardering die pensioen verdient
Waarom pensioencommunicatie?
Pensioen communicatie zien wij als een belangrijk onderdeel van onze taak. In pensioen regelingen worden substantiële bedragen geïnvesteerd. En als ergens geld aan besteed wordt, dan is het ook van belang dat iedereen weet waar dat geld naartoe gaat en wat het doel is.
Werkgevers moeten goed geïnformeerd worden, maar zeker ook de werknemers, die uiteindelijk de belanghebbenden zijn.
Verschillende vormen van pensioencommunicatie
We onderscheiden verschillende vormen van communicatie, namelijk:
Wet pensioencommunicatie
Allereerst zijn er de wettelijke voorgeschreven vormen van communicatie, vastgelegd in de Wet Pensioencommunicatie van 1 juli 2015. Uit deze wet is het Pensioen 1-2-3 ontstaan waarmee beoogd wordt deelnemers te informeren over de pensioenregeling waar zij aanspraken aan kunnen ontlenen.
Deze wet beoogt de informatieverstrekking over pensioenen te verbeteren. Het doel van pensioencommunicatie is dat de pensioendeelnemer weet hoeveel pensioen men kan verwachten, kan nagaan of dat voldoende is en zich bewust is van de risico’s van de pensioenvoorziening. Daarnaast moet pensioencommunicatie de deelnemer laten zien welke keuzemogelijkheden hij of zij heeft.
De praktijk laat echter zien dat deze informatie vaak lastig te begrijpen is voor werknemers. Daarom verzorgt Synerga informatie op een meer persoonlijke wijze. Hieronder gaan we wat verder in op de mogelijkheden van pensioencommunicatie die wij bieden.
Groepspresentaties
Voor groepen medewerkers verzorgt Synerga op maat presentaties over de pensioenregeling(en). De werknemer wordt aan de hand genomen door middel van een geleidelijke opbouw van de materie. Pensioenbegrippen worden behandeld, zodat iedereen beter weet wat een term (die vaak voorkomt in de officiële juridische stukken) betekent.
Tijdens deze sessies is er voldoende gelegenheid om vragen te stellen. We zien ook dat er discussies tussen medewerkers op gang komen en de pensioenbewustheid toeneemt. Onze ervaring is dat werknemers deze dienstverlening, die de werkgever biedt, enorm op prijs stellen. Gevolg is dat de waarde van de secundaire arbeidsvoorwaarde pensioen toeneemt.
Individuele spreekuren
Bij veel bedrijven krijgen medewerkers ook de gelegenheid om samen te zitten met een consultant van Synerga. Doel is dat de pensioenregeling duidelijk wordt en welke invloed de regeling heeft op de privé situatie van de deelnemer. Veel bedrijven nieuwe medewerkers gelegenheid dit soort gesprekken te voeren. De consultant kan dan ook aandacht besteden aan de mogelijkheid van waardeoverdracht van andere pensioenreserves naar de regeling waar de deelnemer tot toegetreden is.
Maar ook in bijzondere situaties kunnen medewerkers de expertise van Synerga inroepen; denk aan wijziging gezinssituatie, echtscheiding, het naderen van de pensioendatum, keuze voor vrije keuzemodules zoals bijsparen of verzekeren van een ANW-hiaat.
Pensioenbrochure
Bij grotere bedrijven wordt soms aandacht besteed aan de pensioenregeling in de vorm van een brochure. Soms is het een onderdeel van het personeelshandboek.
Synerga helpt -ook kleinere- bedrijven, bij het schrijven van deze documenten. Dit dient zorgvuldig te gebeuren, met de nodige kennis hoe zaken, hoe een en ander verwoord wordt. Het onjuist verwoorden kan onbedoeld tot verworven rechten voor werknemers leiden, hetgeen niet verzekerd is bij de pensioenuitvoerder.
Daarnaast moet het document leesbaar en begrijpelijk zijn. Synerga helpt hierbij.
Meer informatie over pensioencommunicatie?
Wil je graag meer weten over de verschillende mogelijkheden van pensioencommunicatie van Synerga? Neem contact met ons op door te bellen naar 040 820 03 53 te mailen naar info@synergabv.nl of vul onderstaand contactformulier in. Wij adviseren je graag.